Mun isä

Mun ja mun isän välit ei aina ole olleet hyvät. On ollut hetkiä, kun mä olen ollut todella vihainen isälle. Kaikennäköistä on vuosien aikana koettu, ja mun mielestä ihan hyvin edistytty meidän väleissä.  Meissä on vaan liian paljon samaa. Isä on kova kertomaan puujalkavitsejä, ja mä en vaan kestä niitä. Ja itse lauon samanlaisia sitten muussa seurassa. Ärsyynnyn helposti siihen, mutta kuitenkin kaipaan ja haluan, että sillä on kaikki hyvin. Hyvin monimutkaista.

Tämän viikon torstaina mun isä lakkasi laukomasta puisia vitsejä. Isä sai aivoinfarktin. Mä olin töissä, kun sain mieheltä viestin: "Sun isällä on joku aivoverenkiertohäikkä." Siellä mä seison ulkona valvomassa satoja muksuja, enkä tiennyt tarkasti, mitä on tapahtunut. Enkä mä itsekään oikein tajunnut, mitä tehdä.

Kaikessa siinä hässäkässä, pelossa, itkussa, selvittelyssä, tiedottamisessa, tiedon hankkimisessa kaikkein päällimmäisenä sykki vain yksi ja ainoa ajatus: Se on mun ainoa isä, ja mä haluan vielä halata sitä. Kertoa, että rakastan. En olisi ikinä uskonut, että koskaan tuntisin niin voimakasta halua halata mun isää. Mun isää. Mun ainoaa isää.

Mä olen valitettavan pitkämuistinen kaikissa riidoissa ja loukkauksissa. Muistan pitkään ja hartaasti, jos asioita ei selvitetä niin, että saadaan homma kokonaan auki. Sitten se hiertää siellä ihmissuhteessa jatkuvasti eri tilantiessa taustalla. Nyt se kaikki on hävinnyt. Nyt sillä ei ole enää mitään väliä. Elämä antoi mulle opetuksen. Ja mä opin. Vanhoilla asioilla ei ole väliä. Nykyisyydellä on väliä. Yksi tekstiviesti poisti musta kaikki mutkut, kuori kaunat päältä. Ja paljasti sisältä tyttären, joka rakastaa isäänsä. Se on mun ainoa isä, ja mulle rakas. 

Nyt mun isä puhuu taas. Lyhyesti, kiertoilmaisuja käyttäen, sanoja hakien. Mutta se voima, mikä siellä silmien takana paistaa. "Kyllä minä aion vielä ruveta terveeksi." Mun isä on vahva. Suunnittelee jo, miten itseään kuntouttaa. Täyttää ristisanatehtäviä, pyytää sudokuja, harjoittelee kännykällä juttuja.

Meillä oli tuuria. Me saatiin pitää isä. Mä saan halata mun isää. Ja kertoa, että rakastan. Mä olen niin kiitollinen. Aika näyttää, miten puhe etenee. Mutta mä luotan mun isään. Se pystyy siihen. Mun isä.   

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Määrittämätön sopeutumishäiriö, somatisaatiotaipumus ja muita mukavia leimoja

Tunnelin päässä oleva valo on säästösyistä sammutettu

Eläköön itsekeskeiset opettajaopiskelijat